loading
  • Świetlana przyszłość: od jesieni nowa generacja oświetlenia LED IntelliLux w bestsellerowym Oplu
  • Noc jasna jak dzień: matryca diodowa emituje nieoślepiającą wiązkę światła o optymalnym natężeniu
  • Najwyższa skuteczność: większa intensywność i trwałość w porównaniu z tradycyjnymi reflektorami

Rüsselsheim. Na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie (17–27 września 2015 r.) w nowej
generacji modelu Opel Astra zadebiutuje inteligentny system oświetlenia zewnętrznego. Nowa Astra będzie pierwszym samochodem w klasie kompaktowej wyposażonym w system oświetlenia IntelliLux, oparty w całości na matrycach diodowych, emitujących nieoślepiającą wiązkę świateł drogowych. Najbardziej zaawansowana technologia oświetlenia stanie się dostępna dla szerszej grupy użytkowników. Podobnie jak w przypadku biksenonowego oświetlenie adaptacyjnego w obecnej generacji modelu Astra, firma Opel po raz kolejny będzie pionierem technologii oświetlenia dzięki LED IntelliLux.

 

„Upowszechniamy technologię, sprawiając, że innowacyjne rozwiązania stają się bardziej dostępne i trafiają do masowo produkowanych modeli. Doskonałym tego przykładem jest nowe oświetlenie matrycowe LED IntelliLux. Firma Opel jako pierwszy producent samochodów zaoferuje wysoce skuteczny i wydajny system oświetlenia w segmencie aut kompaktowych. Nasza technologia oświetlenia diodowego charakteryzuje się znakomitymi parametrami zwiększającymi bezpieczeństwo kierowcy i innych użytkowników dróg w czasie jazdy nocą” – mówi Charlie Klein, wiceprezes ds. inżynierii w firmie Opel.

 

Jasno jak w dzień: możliwość korzystania ze świateł drogowych bez oślepiania innych użytkowników drogi

 

Po obniżeniu ceny biksenonowego oświetlenia adaptacyjnego i udostępnieniu tej opcji w prawie wszystkich modelach – w tym w dotychczasowej Astrze, w przypadku której liczba egzemplarzy sprzedanych z tym wyposażeniem przekroczyła 200 000 – inżynierowie z Międzynarodowego Centrum Rozwoju Technicznego firmy Opel w Rüsselsheim zajęli się opracowywaniem, udoskonalaniem i precyzyjną kalibracją oświetlenia nowej generacji. Po latach przygotowań nowy, opatentowany system oświetlenia LED IntelliLux firmy Opel jest gotowy do produkcji. Dotychczas rozwiązania tego rodzaju były zarezerwowane dla drogich modeli w klasie aut luksusowych. Firma Opel wprowadzi IntelliLux w Nowej Astrze, która będzie miała swoją premierę we wrześniu, na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym (IAA) we Frankfurcie. W systemie zastosowano inteligentne rozwiązania oraz diody elektroluminescencyjne najnowszej generacji, które emitują jasne światło o barwie zbliżonej do światła dziennego.

 

 Nowy system, złożony z 16 segmentów diodowych – po 8 z każdej strony pojazdu – w czasie rzeczywistym
automatycznie dostosowuje długość i rozkład wiązki świetlnej do sytuacji na drodze. System współpracuje
z przednią kamerą Opel Eye, której zadaniem jest między innymi wykrywanie obecności innych pojazdów
w ruchu. Na podstawie obrazu rejestrowanego przez kamerę poszczególne segmenty diodowe, które
mogłyby oślepić kierowców nadjeżdżających z przeciwka, są wyłączane i włączane w odpowiednich momentach. Gdy tylko pojazd opuści obszar zabudowany, światła drogowe włączają się automatycznie i pozostają włączone przez cały czas.

 

Takie rozwiązanie prowadzi do istotnej poprawy bezpieczeństwa, potwierdzonej w badaniu przeprowadzonym przez Politechnikę w Darmstadt w ramach europejskiej inicjatywy LightSightSafety. Badanie wykazało, że przy prędkości 80 km/h obiekty na poboczu drogi stają się widoczne dla kierowcy z odległości o 30–40 metrów większej niż w przypadku samochodu
z tradycyjnymi reflektorami halogenowymi lub ksenonowymi. Daje to kierowcy około 1,5 sekundy więcej na reakcję, na przykład gdy na jezdnię nagle wybiegnie zwierzę.

 

Z zalet systemu będą korzystać nie tylko kierowcy Astry – matryce diodowe doskonale oświetlają drogę
i poprawiają widoczność, a przy tym nie oślepiają innych uczestników ruchu. Kiedy system wykryje światła
samochodu nadjeżdżającego z naprzeciwka lub światła samochodu poprzedzającego, poszczególne diody
w odpowiednich strefach są wyłączane, tak aby światło „omijało” przestrzeń wokół tych pojazdów. Pozostała część drogi i jej otoczenie są nadal jasno oświetlone. Dzięki tak wysokiej precyzji i zdolności adaptacji matryce diodowe stanowią nowy, wyższy poziom technologii oświetlenia zewnętrznego pojazdów.

 

Inżynierowie firmy Opel nie tylko sprawili, że system oświetlenia matrycowego jest bardziej przystępny cenowo, ale również bardziej inteligentny. Nie wszyscy nabywcy Astry zdecydują się na wbudowany system nawigacji, dlatego nowy system oświetlenia sam potrafi rozpoznać, czy samochód znajduje się w obszarze zabudowanym czy na autostradzie. IntelliLux w Nowej Astrze będzie pierwszym systemem opartym na matrycach diodowych przeznaczonym do samochodów seryjnych, w którym funkcja ciągłej optymalizacji trybu działania nie wymaga połączenia z systemem nawigacji. Oprócz wielu automatycznych ustawień świateł mijania i świateł drogowych, diodowy system IntelliLux oferuje także tryb autostradowy, który jeszcze bardziej zwiększa bezpieczeństwo jazdy nocą. Specjalna funkcja oświetlenia wnętrza podnosi natomiast komfort wsiadania do Astry i wysiadania z niej w ciemnościach.

 

Jaśniejszy, trwalszy i skuteczniejszy: hat-trick systemu LED IntelliLux firmy Opel

 

Wysoka wydajność matrycy diodowej poprawia bezpieczeństwo i komfort. Diody nie tylko oświetlają otoczenie pojazdu jaśniejszym światłem niż konwencjonalne reflektory, ale charakteryzują się też znacznie dłuższą żywotnością w porównaniu z żarówkami halogenowymi lub ksenonowymi. Kolejna zaleta systemu polega na wyeliminowaniu mechanicznego ruchu elementów reflektora. Poszczególne segmenty diodowe włączają się i wyłączają w zależności od sytuacji, co także przyczynia się do wydłużenia trwałości reflektorów powyżej okresu eksploatacji całego samochodu.

 

 Na uwagę zasługuje także fakt, że nowy system oświetlenia bardzo przypadł do gustu projektantom
samochodów. Przedtem wielkość obudowy reflektora zależała od najdroższej technologii, którą miała
chronić. Teraz kształt widocznej części reflektora będzie zależał od elementu emitującego światło.
Dzięki małemu rozmiarowi diod elektroluminescencyjnych, z których składa się matryca, reflektory mogą
być subtelniejsze i delikatniejsze, a mechaniczne, skomplikowane i zajmujące mnóstwo miejsca układy
sterujące oraz przesadnie rozbudowane oprawy odchodzą w przeszłość.